Природа рідного краю

Дидактичне наповнення 2019. 1-й клас














Для перегляду презентації увійдіть в повноекранний режим ( внизу презентації клікнути на квадратик)
Щоб подивитись на міста обласного значення треба клікнути на зображення автобуса ( щоб повернутись - також на нього), а щоб познайомитись з сусідніми обласними центрами -клікнути на потяг.




Розвиток критичного мислення шляхом використання прийому-гри " Шість капелюхів"
Фрагмент уроку з української мови ( навчання грамоти )
у першому класі НУШ за підручником К. Пономарьової
Роботі на  цьому уроці передують раніше проведені ігри з “капелюхами”
та робота з медіа на ранкових зустрічах, на уроках з навчання грамоти
та “ Я досліджую світ”, під час яких діти ознайомились із поняттями
“ Факти” та “ Домисли “, навчились помічати різні деталі у малюнках,
фотографіях, вдумливо читати тексти.
Фрагмент уроку 15 (с. 32-33)
Тема уроку. Велика буква Ч. Читання слів і тексту з вивченими
літерами. Уявлення про близькі за значенням слова.
Мета уроку: ознайомити учнів з великою друкованою буквою Ч,
навчити друкувати її; закріплювати вміння друкувати вивчені літери,
писати слухові диктанти; розвивати навичку читання,
уміння добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння
розповідати за малюнком і про події з власного життя; виховувати
турботливе ставлення до навколишнього середовища.
Метою фрагменту уроку є здобуття досвіду в командній роботі
та розгляду ситуації з шести перспектив ( навчитися грати в гру
“Шість капелюхів”під час роботи з букварем, аби в подальшому
розглядати більш серйозні проблемні ситуації), а також
формування ключових компетентностей:
- вміння вчитися – висловлювати власні думки, робити висновки,
використовуючи метод капелюхів Де Боно; стимулювати творчу уяву
учнів, розвивати критичне мислення.
- комунікативної : формувати здатність невимушено спілкуватися,
уважно слухати інших,  збагачувати словниковий запас учнів; розвивати
мовлення, творче мислення;
- соціальної: удосконалювати навички роботи в групі, поважати
альтернативну думку інших;
- громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи.
Міжпредметні зв’язки: мовно-літературна  галузь, природознавча.
Обладнання: підручник для 1 класу К. Пономарьової “ Українська мова.
 Буквар.” Частина 2, с. 33
Роботу над текстом, поданим на сторінці 33, слід розпочати з
читання його вчителем. Учні стежать (водять пальцем по рядках) і
читають за ним. Після першого читання варто запитати, як учні
розуміють значення висловів від спеки річка ніби схудла, річчина
хвороба виліковна, а також, які слова в тексті дітям не зрозумілі, й
пояснити їх значення.
Потім пропонується пограти в гру “ Шість капелюхів”
Для цього діти об’єднуються у шість груп, вчитель розподіляє капелюхи  
та дає завдання .
- Команда білого капелюха шукає спільні факти в тексті та ілюстрації
(наприклад, на піщаному березі лежить сміття, хлопчик у зелених чоботях
тримає мішок зі сміттям ( “почав чистити річку”; автор вживає такі
слова - назви дій щодо річки , які вживають  до об’єктів живої природи,
до людей( “схудла, хвора і просить)”)
- Команда жовтого капелюха досліджує позитивні, оптимістичні
прогнози ситуації ( наприклад, на малюнку зображено не так багато сміття,
хлопчик може сам прибрати його; якщо прийдуть друзі на допомогу, вони не
лише прискорять роботу, а ще й зможуть перейнятися проблемою та в
майбутньому самі не смітитимуть; Сергійко взутий у гумові чоботи, тому
він не поранить ніжки, на голові в нього кепка - сонце не напече голову
тощо )
- Команда чорного капелюха оцінює ситуацію з точки зору наявності
недоліків, ризиків ( наприклад, Сергійко прибирає сміття без рукавичок, він
може заразитися чимось, може поранитись; хлопчик знаходиться сам на
природі, без дорослих, а це небезпечно, його можуть зашкодити зловмисники;
 якщо “захворіла” річка , можуть хворіти і люди; громада може звикнути до
того , що одні люди смітять, а Сергійко прибиратиме тощо)
- Команда червоного капелюха висловлює свої переживання, емоції щодо
обговорюваної ситуації, інтуїтивні здогадки, не вдаючись у подробиці (це
завдання найважче для першокласників, та все ж таки можуть бути такі
приклади: почуття радості та пошани до хлопчика, як до свідомого та
доброго громадянина; відчуття жалю та  через те що на пляжі не можна
відпочити, річка хворіє; відчуття жалю та сорому бо Сергійко єдиний серед
мешканців звернув увагу на проблему, та що в нашому суспільстві так
багато несвідомих , егоїстичних громадян, які нехтують природою,
комфортом та здоров’ям інших тощо)
- Команда зеленого капелюха шукає альтернативні ідеї для вирішення
проблеми (наприклад, запустити спеціальну сміттєприбиральну машину
(робота) , або машина для чистки річок; аби ріка “ не хворіла “ надалі,
треба проводити “профілактику захворювань” , тому діти можуть скласти
тексти оголошень, які можна розмістити на березі річки тощо)
- Команда синього капелюха підводить підсумки та визначає як поданий
текст та ілюстрація впливає на нас ( наприклад,  визначає , яка ж хвороба
була в річки, приходимо до висновку, що треба частіше читати оповідання
про природу, не треба бути байдужим до екологічних проблем; що не
існують невирішуваних проблем при наявності бажання їх вирішити; про
необхідність створення агітаційного плакату в школі, задля підвищення
свідомості та відповідальності  учнівської громади чи мешканців
мікрорайону, тощо) Ця група обирає заголовок до тексту
Спільним для всіх груп є така вимога до виконання завдань:розподілити
репліки на всіх членів команди, аби кожен учасник міг вдягнути капелюх та
висловитись. Під час викладу думок іншої команди необхідно уважно їх
слухати , за потреби, після виступу кожного учасника, можуть їх доповнити.
Якщо дозволятиме час, можна запропонувати кожній групі
придумати заголовок до тексту відповідно до заданого типу мислення.
Після роботи над текстом варто запитати, чи бачили учні хвору природу, де
саме, яка в неї була хвороба, чи намагались полікувати природу, як саме,
робили це самотужки чи з друзями або дорослими.
 Використана література :  Катерина Пономарьова.  Підручник для 1 класу  "Українська мова. Буквар" Частина 2, с.33
К .Понамарьва.  Методичні рекомендації до уроків читання за букварем  " Я читаю"[Електронний ресурс] : http://www.orioncentr.com.ua/
" Шість капелюхів ": прийом-гра для розвитку критичного мислення.[Електронний ресурс]: https://naurok.com.ua/post/shist-kapelyuhiv-priyom-gra-dlya-rozvitku-kritichnogo-mislennya
Фото з уроку
















Фрагмент роботи з медіа на уроці " Я досліджую світ"

Досліджуємо "факти " та "домисли"
Ілюстрація з журналу " Дміль"
Вчитель ставить перед дітьми завдання:
- Діти, розгляньте зображення чоловіка за рогом , назвіть деталі малюнку, назвіть тільки те, що зображено!
Очікувані відповіді:
- В чоловіка на голові чорна кепка, сині куртка та штани.
- Руки в нього в кишенях.
- Одна нога попереду іншої. 
Мої учні говорили, що цей чоловік є злодієм, але я відповіла, що це лише наші здогадки, та просила пояснили, які деталі малюнку , які факти наштовхнуло їх на таку думку.
- Обличчя цього персонажа має насуплені брови ( рисочки брів нахилені до носа). 
- Кути рота опущені донизу.
 - На обличчі цятки.
- Чоловік притулений до стіни будинку.
Далі прошу школярів, спираючись на знайдені факти, назвати свої здогадки, ким може бути цей персонаж.
- Чоловік може бути злодієм, тому що він ховається за рогом, споглядає , хто пішов з дому. Має злий вираз обличчя. Не голений, не слідкує за своїм зовнішнім виглядом. В нього руки в кишенях, він може ховати зброю.
- Цей персонаж може бути безхатьком.
- Це  може бути людина, яка себе погано почуває, тому й скривив обличчя від болю, обперся до стіни .
 Діти можуть назвати ще декілька варіантів.
- Діти як зображений персонаж впливає на нас?
- Нам страшно
-Нам шкода хворого.
- Ми повинні уважніше ставитись до оточуючих, привертати до них увагу знайомих дорослих.
Під час роботи з цим продуктом медіа використовувала прийом " Чи помітили ви, що...". 
-Діти, чи помітили ви , що жінка похилого віку взута в чоботи з плоскою підошвою? Чому так?
( Тому що вона старенька , в неї можуть бути хворі ніжки , вона спирається на палицю і їй важко ходити на підборах, до того ж, надворі лежить сніг, на дорозі може бути слизько)
Далі пропоную дітям поставити аналогічні питання. Учні спершу звернули увагу на молодша жінка:
- Ви помітили ви, що жіночка йде в роботах на підборах? Чим вона ризикує?
- Чи помітили ви, що жіночка задрала догори ніс? Чи безпечно це взимку в натовпі ?
- Чи помітили ви,  що хлопчик повзає із заплющеними очима? 
Діти по цій картині поставили ще багато цікавих питань . 

 Фрагмент роботи з медіа на уроках розвитку зв'язного мовлення

Під час обговорення персонажів казки, яку діти театралізували, дехто з учнів почав висловлювались щодо невідповідностей акторки справжній лисиці. Це викликало невеличку дискусію. Після перерви ми порівнювали продукти медіа: ілюстрацію до казки та фотографії з інтернету
- Що це за продукт медіа? ( Ілюстрація в книзі)
- З якою метою воно створено ?( Повідомити про те, як лисичка поділила сир . )
-Яким способом медіа привертає увагу? ( зображенням, яскравими кольорами)
- Які об'єкти першими привернули вашу увагу?
- Якими органами чуття сприймаємо медіаповідомлення?
- Які емоції передають обличчя героїні? Які емоції вони викликають у вас?
-  Як вони
впливають на вас?
- Що ви думаєте та відчуваєте, коли розглядаєте цю ілюстрацію?
-Що вас дивує?
- Що можуть думати та відчувати інші?
- Хто створив цю афішу? З якою метою?
- Яку інформацію я отримую? У чому мене хочуть переконати?
- Чи можу я довіряти цьому медіа? Чому?
Рефлексія. - Яку ідею вклали автори та ілюстратори в свій медіапродукт? Як
автори даного медіа досягають поставленої мети?
Потім ми розлянули фотографію, на якій лисиця полює .
-Що це за медіа? ( фото)
- З якою метою воно створено ?( повідомити про життя лисиці )
-Яким способом медіа привертає увагу? ( зображенням)
- Які об'єкти першими привернули вашу увагу?
- Які емоції вони викликають у вас ?
-Що вас дивує?
- Що можуть думати та відчувати інші?
• Чи можете ви сказати, що думають інші? Чому ви так вважаєте?
- Чи можемо ми довіряти цьому медіа? Чому?
- Який заголовок можна підібрати до цього медіаповідомлення?
- Чим схожі зображення лисиць на фото та на ілюстрації з казки?
- Чим вони вірізняються?
- Чи можете ви уявити лисичку з фото поруч із ведмежатами? Що б вона могла мати в шарах при цьому?
 Далі пропоную учням розглянути фотографії лисиці з ведмедем та придумати до них " правдиві" (ті, що могли б відповідати природній дійсності) та казкові ( або фейкові) заголовки.
Фотозвіт
Робота з ілюстраціями до казки "Лисичка - сестичка та Вовк - панібрат "





Інтерактивна дидактична  гра , яка дозволить дитині потренуватися у визначенні місця певного звука в словах .

Звукові схеми слів Вправа на закріплення знань складу чисел Корисна і шкідлива їжа


2 коментарі: